Çözüm platformu Şikayetvar, 2022 yılı datalarını paylaştı. Bilgilere nazaran, en çok şikayet e-ticaret, finans, irtibat ve kargo dallarına gelirken vize aracılık ve danışmanlık firmaları da yüzde 419’luk şikayet artış oranıyla tepe yaptı.
Tanınmış sitelerin taklit edilerek tüketicilerin dolandırılması tekrar 2022’de en çok külfet yaşanan hususlar ortasında yer aldı. Şikayetlerin tepe yaptığı ay aralık, en şikayetçi kent İstanbul, en az şikayet eden ise Muş oldu. En çok şikayet edilen gün pazartesi, saat ise olarak 14:00 kaydedildi. Yıl boyunca en çok şikayetin geldiği tarih de 29.11.2022 olarak belirlendi.
En çok merak edilen sektörler
2022’de Şikayetvar’da en çok ziyaret edilen kesim 27 milyon 738 bin 336 ziyaretçi sayısı ile e-ticaret kesimi oldu. Finans (25 milyon 771 bin 527) en çok ziyaret edilen ikinci, internet platformları ise (23 milyon 847 bin 604) üçüncü kesim olarak sıralandı. Kamu, sıhhat ve cep telefonu bölümleri platformda en çok merak edilen bölümler oldu. 2021’de platformda en çok ziyaret edilen kesimler ise sırasıyla finans, e-ticaret ve internet olmuştu.
Yıl içinde şikayet artış oranıyla dikkat çeken kategorilerin başında yüzde 419’luk bir yükselişle vize aracılık ve danışmanlık firmaları geldi. Yüzde 347’lik şikayet artış oranına sahip bahis siteleri ikinci sırada yer alırken onu vakıf ve dernekler kategorisi izledi (yüzde 274). Datalara nazaran cinsel sıhhat eserleri ve ulaşım uygulamaları 2022’de en çok şikayet artışına sahip başka kesimler oldu.
2022’de en çok şikayet edilen kesim e-ticaret oldu
469 bin 961 şikayet sayısıyla geçmiş yıllarda olduğu üzere 2022’de de en çok şikayet e-ticaret kesimine geldi. 360 bin 439 şikayet sayısıyla finans en çok şikayet edilen ikinci bölüm olarak öne çıkarken, finans kesimini sırasıyla irtibat (267 bin 30), kargo-nakliyat (245 bin 308) ve internet platformları (226 bin 958) takip etti. 2021’in en çok şikayet edilen kesimleri sırasıyla e-ticaret, finans ve internet olmuştu.
Tüm bölümlerde önemli itimat kaybı yaşandı
E-ticarette kampanya devirlerinde yaşanan külfetler, finans dalında harcama itirazlarının çok fazla olması, bağlantı dalında habersiz çekilen fiyatlar bu yıl en fazla tüketicilerin mağdur olduğu bahisler ortasında yer aldı. Şikayetvar bilgilerine nazaran genel olarak 2022’de tüm bölümler düşünüldüğünde tüketicinin en çok lisana getirdiği mevzu ‘ciddi itimat kaybı’ oldu.
Taklit siteler mağduriyet yarattı
2022 yılında e-ticaret dalında büyük firmaların sitelerinin taklit edilmesi insanların mağduriyetine ve büyük itimat kayıplarına sebep oldu. İndirimli eserlerin gönderilmemesi, düşük fiyatlı siparişlerin iptal edilip tıpkı eserlerin yüksek fiyattan satışa konulması ve tedarikte olmayan eserlerin satışa konulması üzere nedenlerden ötürü tüketiciler nezdinde 2022 yılı e-ticaret özelinde gerçekleştirilen kampanya devirlerinin eskisi kadar yarar sağlamadığı bir yıl olarak değerlendirildi. Vaat edilen eserlerin gönderilmemesi, büyük firmaların bile gönderdikleri eserlerde kalite derdinin olması tüketicilerin firma ismine duyduğu itimadı zedelediği gözlemlendi.
2022 yılı finans dalında de itimat kaybının yaşandığı bir yıl olarak tarihe geçti. Büyük ölçüdeki paralar çekilirken müşterinin bilgilendirilmemesi, provizyonda bekletilen süreçlerin iptal edilmemesi bu inanç kaybının sebepleri ortasında yer aldı.
Finans bölümünde öne çıkan öbür şikayet mevzuları şu halde sıralandı: Kart aidatı ve süreç fiyatlarının hâlâ alınması, bankaların “krediniz hazır” diyerek müşterileri şubeye çağırıp vaat ettikleri kredi ölçülerini vermemesi, bankaya maaş taşındığında vaat edilen promosyon ölçülerinin yatırılmaması.
2022 yılında irtibat bölümünde en çok yaşanan kahırlar ise sırasıyla şöyle sıralandı: Operatörlerin habersiz halde içerik servislerine abonelikler yaparak haksız fiyat talep etmesi, yükselen enflasyonla birlikte paket fiyatlarındaki fahiş artışlar, vaat edilen hizmetin sunulmaması.
En çok şikayet eden kent bu yıl da İstanbul
Nüfus ortalamasına nazaran 2022’de bin kişi başına düşen şikayet sayısı baz alındığında 63.4 şikayet yoğunluğuyla en çok şikayet eden kent İstanbul oldu. İstanbul’u; Antalya, Ankara ve İzmir takip etti. Şikayetvar bilgilerine nazaran geçmiş yıllarda olduğu üzere 2022’de Muş en az şikayet oluşturan vilayet olarak kaydedildi. En az şikayetçi olan öteki vilayetler Hakkari, Adıyaman ve Kars olarak sıralandı.
2022’de 312 bin 182 şikayet sayısıyla en çok şikayet aralık ayında geldi. 2022’de en çok şikayet edilen gün pazartesi, Türkiye’nin en çok şikayet ettiği saat ise olarak 14:00 kaydedildi. Yıl boyunca en çok şikayetin geldiği tarih 29.11.2022 olarak belirlendi.